نقد و بررسی گوشی Poco X3 pro
نوشته شده توسط : Hesam Barzegaran

نقد و بررسی گوشی Poco X3 pro

کمپانی شیائومی، یکی از کمپانی‌های تولید گوشی‌های هوشمند است که مانند بسیاری از شرکت‌های دیگر، گوشی‌های پرچمدار و میان‌رده‌ی مختلفی برای اقشار گوناگون جامعه تولید کرده و هر گوشی این کمپانی، با خصوصیات منحصر به فرد خود، از پس نیازهای قشر خاصی از کاربران بر می‌آید. گوشی Poco X3 pro یکی از میان‌رده‌های جذاب این کمپانی بوده که در ماه مارس 2021 به بازار عرضه شده است. این گوشی با چیپست پایدار اسنپدراگون 860 به همراه دوربین اصلی 48 مگاپیکسل و باتری بسیار پر قدرت 5160 میلی آمپر توانست خیلی زود نظر بسیاری از افراد را به خود جلب کرده و گوی رقابت را از گوشی‌های رقیب خود بدزدد. برای بررسی کامل این میان‌رده‌ی تازه وارد، با ماریاتل همراه باشید.

 

طراحی

طراحی گوشی Poco X3 pro درست شبیه به Poco X3  هست و در این طراحی بدنه‌ی پشتی از جنس پلاستیک بوده دو طرف آن مات و در وسط براق می‌باشد و علامت POCO به صورت بسیار بزرگ در زیر ماژول دایره‌ای شکل دوربین به چشم می‌خورد. ماژول دوربین یک دایره طراحی شده، که قسمت بالا و پایین آن صاف بوده و 4 لنز را درون خود جای داده است.

این بدنه جاذب اثر انگشت بوده و در نزدیکی فریم، کمی خمیدگی داشته تا بهتر در دست جا بگیرد. فریم دور گوشی به پیروی از بدنه پشتی، از جنس پلاستیک براق بوده که در سمت پایین فریم، اسپیکر، میکروفون، درگاه تایپ C و جک 3.5 میلی متری قرار گرفته؛ در سمت راست فریم، دکمه‌ی ولوم برای کم و زیاد کردن صدا به همراه دکمه‌ی پاور؛ در بالای فریم، مادون قرمز (اینفرارد) و میکروفون دوم و در سمت چپ فریم نیز خشاب سیم کارت به چشم می‌خورد.

این گوشی جذاب 215 گرم وزن داشته که ده گرم سبک‌تر از Poco X3 بوده و 6.6 اینچ ابعاد این میان‌رده می‌باشد. طراحان شیائومی برای صفحه نمایش، از یک کورنینگ گوریلا گلس 6 استفاده کرده‌اند که مقاومت بسیار خوبی در برابر خط و خش داشته و به خوبی از پنل صفحه نمایش محافظت می‌کند. این صفحه نمایش با حاشیه‌ی ضخیم خود، 84.6% از بدنه را به خود اختصاص داده و در بالای صفحه نمایش دوربین سلفی در یک پانچول و بالای آن یک اسپیکر مکالمه‌ی بسیار ظریف تعبیه شده است.

 

صفحه نمایش

صفحه نمایش در نظر گرفته شده برای گوشی Poco X3 pro کاملا تخت بوده و از یک پنل IPS LCD تشکیل شده است. این پنل به کمک قابلیت HDR10+ می‌تواند تصاویر را با بالاترین کیفیت ممکن پخش کرده و به کمک نرخ نوسازی 120 هرتزی، اسکرول کردن و وبگردی بدون هیچگونه کندی صورت می‌گیرد. رزولوشن این صفحه نمایش 1080 در 2400 بوده و تراکم 395 پیکسل در هر اینچ را دارد.

صفحه نمایش گوشی Poco X3 pro ، به دلیل داشتن نرخ نوسازی 120 هرتزی و قابلیت HDR10+ می‌تواند تصاویری با شفافیت بسیار خوب پخش کرده و کوچکترین جزئیات با ظرافت هر چه بیشتر به نمایش در آید. رنگ‌ها در این صفحه نمایش بسیار شفاف و زنده به تصویر کشیده شده‌اند و عمق رنگی مشکی قابل قبول است. روشنایی این صفحه نمایش 450 نیت بوده که باعث می‌شود کاربر، در هنگام استفاده از این صفحه نمایش در نور غیر مستقیم چندان دچار مشکل نشود. اما از ایراداتی که می‌توان به این صفحه نمایش وارد کرد، استفاده از پنل IPS LCD بوده که این پنل تنها در دید مستقیم عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته و در دید از زاویه، رنگ‌ها تیره‌تر از آنچه که هستند به نظر می‌آید.

این گوشی از گواهی IP53 نیز برخوردار بوده که می‌تواند در برابر گرد و غبار و خیس شدن از خود مقاومت نشان دهد اما در برابر فشار آب، مقاومتی ندارد.

 

سخت افزار

کمپانی شیائومی برای گوشی Poco X3 pro ، از بهترین مجموعه سخت افزار استفاده کرده تا این گوشی، در رقابت با دیگر میان‌رده‌ها، به انتخاب نخست بسیاری از کاربران تبدیل گردد. Poco x3 pro از یک چیپست قدرتمند اسنپدراگون 860 بهره‌مند است که عملکردی کاملا پایدار دارد. در کنار این تراشه، پردازنده‌ی گرافیکی Adreno 640 استفاده شده و پردازنده‌ی مرکزی آن هشت هسته‌ای بوده، که یک هسته آن از نوع 2.96 GHz Kryo 485 Gold، سه هسته از نوع 2.42 GHz Kryo 485 Gold و چهار هسته‌ی 1.78 GHz Kryo 485 Silver دارد.

مجموع عملکرد این سخت افزارها در کنار یک دیگر باعث شده تا POCO X3 PRO بتواند از پس هر برنامه‌ی سنگین یا بازی‌ مانند Call Of Dutty به راحتی بر آمده و به انتخاب اول کاربران گیمر تبدیل گردد. در تست‌های صورت گرفته توسط کارشناسان ماریاتل، گوشی Poco X3 pro در استفاده‌ی طولانی مدت و بی‌وقفه نیز دچار کندی یا افت فریم نشده اما دمای دستگاه، در استفاده‌ی طولانی و سنگین به شدت بالا رفته که می‌تواند به سلامت باتری آسیب وارد کند.

رابط کاربری این گوشی، جدیدترین نسخه MIUI بوده و از اندروید 11 بهره‌مند است و در آینده نیز آپدیت‌های نرم افزاری مربوط به سیستم عامل و رابط کاربری را دریافت می‌کند. علاوه بر آن از UFS 3.1 برای انتقال و پردازش اطلاعات در این گوشی استفاده می‌شود که سرعت بسیار بالایی داشته و از جمله قابلیت‌هاییست که تنها برای گوشی‌های پرچمدار در نظر گرفته می‌شود.

برای تامین امنیت این گوشی، از یک حسگر اثر انگشت به روی دکمه‌ی پاور استفاده شده که به سرعت می‌تواند اثر انگشت را شناسایی کرده و عملکردی بسیار سریع در رمزگشایی گوشی دارد. علاوه بر آن گوشی Poco X3 pro از یک سنسور تشخیص چهره دو بعدی نیز، برای امنیت بیشتر استفاده کرده که در شرایط نوری مناسب می‌تواند به خوبی چهره را تشخیص دهد و سرعت عمل بالایی دارد.

 

دوربین

گوشی Poco X3 pro از دوربین اصلی 48 مگاپیکسل با گشودگی دیافراگم 1.8، دوربین التراواید 8 مگاپیکسل با گشودگی دیافراگم 2.2 ، دوربین ماکرو 2 مگاپیکسل با گشودگی دیافراگم 2.4 و سنسور تشخیص عمق 2 مگاپیکسل با گشودگی دیافراگم 2.4 تشکیل شده است. دوربین‌های در نظر گرفته شده برای گوشی Poco X3 pro به نسبت نسل پیشین خود یعنی Poco X3 دچار افت شده که دلیل آن، کاهش هزینه برای به کارگیری چیپست قدرتمندتر است.

عملکرد دوربین اصلی در گوشی Poco X3 pro به همان خوبیست که انتظار می‌رود؛ در تصاویر به ثبت رسیده توسط دوربین اصلی، داینامیک رنج عملکرد بسیار خوبی داشته، رنگ‌ها شفاف بوده و نسبت به آنچه که در واقعیت دیده می‌شوند، دارای کمی اغراق هستند. تصاویر در شرایط نوری مناسب از شارپنس خوبی نیز بهره برده و به دلیل وجود فوکوس خودکار تشخیص فاز، دوربین در پیدا کردن سوژه سر در گم نشده و به راحتی به روی سوژه مورد نظر فوکوس می‌کند.

در عکاسی پرتره گوشی Poco X3 pro ، در تشخیص و جدا کردن سوژه از بک گراند کمی مشکل داشته و تنها در شرایط نوری مناسب می‌توان عکس‌های پرتره‌ی خوبی ثبت کرد. در عکاسی از شب یا عکاسی در مکان‌هایی با شرایط نوری کم، دوربین به صورت خودکار، اکسپوژر را بیشتر کرده تا نور بیشتری از محیط دریافت کند و تصاویر در این حالت، کمترین نویز ممکن را خواهند داشت.

دوربین التراواید گوشی Poco X3 pro ، اگرچه به نسبت دوربین اصلی، کیفیت ضعیف‌‌تری دارد، اما می‌تواند تا 119 درجه از یک منظره را تشخیص داده، رنگ‌ها را همان گونه که در واقعیت دیده می‌شود به تصویر کشیده و می‌تواند جزئیات یک سوژه را به خوبی نمایش دهد. در تصاویر خمیدگی در اطراف تصویر کاملا متناسب بوده و به طور کلی این دوربین نیز می‌تواند تصاویر فوق‌العاده‌ای به عنوان یک میان‌رده به ثبت برساند. دوربین ماکرو، توانایی تشخیص و ثبت کوچک‌ترین جزئیات را داشته اما در فوکوس، کمی دچار مشکل می‌شود و برای ثبت تصاویر ماکرو با گوشی Poco X3 pro باید زمان قابل توجه‌ای پرداخت.

این ترکیب دوربین توانایی فیلم برداری 4K در 30 فریم بر ثانیه، 1080 در 30، 60 و 120 فریم بر ثانیه را داشته که اگرچه نمی‌تواند به خوبی فوکوس کند و باید به صورتی دستی فوکوس صورت گیرد، اما استابلایزر عملکردی کاملا مناسب داشته و به کمک لرزشگیر اپتیکال، فیلم‌های ضبط شده نویز و لرزش زیادی ندارند.

دوربین سلفی گوشی Poco X3 pro ، یک لنز 20 مگاپیکسل با گشودگی دیافراگم 2.2 بوده که می‌تواند جزئیات زیادی از تصویر را به ثبت برساند. داینامیک رنج و شارپنس تصاویر سلفی نیز عملکرد مطلوبی داشته و عکس‌های گرفته شده در نور شدید یا نور بسیار کم دچار بهم ریختگی در جزئیات نشده و کیفیت خود را حفظ می‌کند. دوربین سلفی از قابلیت فیلم‌برداری 1080 در 30 فریم بر ثانیه نیز برخوردار است.

 

باتری

برای تامین انرژی POCO X3 PRO، از یک باتری لیتیوم یونی غیر قابل تعویض 5160 میلی آمپر استفاده شده که می‌تواند در استفاده‌های معمولی، برای یک روز کامل انرژی خود را حفظ کرده و کاربر را از شارژ مجدد بی‌نیاز کند. برای شارژ کردن این باتری، یک آدابتور فست شارژ 32 وات در نظر گرفته شده که به کمک این آدابتور، می‌توان در کمتر از 55 دقیقه به طور کامل گوشی را شارژ نمود.

 

جمع بندی

گوشی Poco X3 pro در دو نسخه رم 6 و 8 گیگابایت عرضه شده که با حافظه داخلی 128 و 256 می‌تواند از هر گونه اطلاعات و محتوایی پشتیبانی کند. همچنین می‌توان به کمک یک micro SD ظرفیت حافظه داخلی را افزایش داد. این گوشی مانند بسیاری از میان‌رده‌های پرقدرت از قابلیت NFC نیز پشتیبانی می‌کند که به کمک این قابلیت، می‌تواند به راحتی اطلاعات مالی و شخصی را به دستگاه‌های مربوطه انتقال دهد و گوشی همراه به یک کارت هوشمند نیز تبدیل می‌گردد. گوشی Poco X3 pro در رنگ‌های مشکی، سرمه‌ای و برنزی به بازار عرضه شده است.

 

ارزش خرید

از جمله رقبای این گوشی می‌توان به Galaxy A51 و Mi 11 lite اشاره کرد. در بخش طراحی، این گوشی از طراحی بسیار بهتر و سبک‌تری به نسب A51 برخوردار بوده اما توان رقابت با  Mi 11 lite  را ندارد. دوربین‌های قرار گرفته در گوشی Poco X3 pro از کیفیت متناسبی برخوردار بوده و می‌تواند در بین میان‌رده‌ها، حرفی برای گفتن داشته باشد و سخت افزار مورد استفاده در این گوشی باعث شده تا گوشی Poco X3 pro به یکی از بهترین میان‌رده‌های کمپانی شیائومی تبدیل گردد. شما کدام گوشی از خانواده‌ی poco را ترجیح می‌دهید؟

 

 

منبع: ماریاتل وارد کننده رسمی تلفن همراه

اینستاگرام ماریاتل





:: برچسب‌ها: پوکو , شیائومی , تلفن‌همراه , واردکننده , ,
:: بازدید از این مطلب : 97
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 6 مرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: